
PROGRAM PROFILAKTYKI
Szkoły Podstawowej im. Józefa Marka w Tymbarku
NA ROK SZKOLNY 2013/2014
Podstawa prawna:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Zał. nr 2 do rozporządzenia MEN z 28 grudnia 2008. Dz.U. z 2009 nr 4 poz.17
Opracowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Tymbarku w dniu 29 VIII 2013 r.
Na podstawie:
- aktów prawnych
- środowiskowej diagnozy stanu potrzeb
- analizy programu wychowawczego szkoły ustalono obszary działań profilaktycznych:
I. Kształtowanie osobowości uczniów tj. postaw, motywacji, systemu wartości.
1. Uczenie tolerancji – akceptacja odmienności drugiego człowieka:
a) stwarzanie warunków umożliwiających pełną integrację z grupą,
b) rozbudzanie (uczenie się) empatii,
c) uwrażliwienie na świat wartości (tj. dobro, prawdę i piękno),
d) wyrabianie postawy szacunku dla innych poglądów,
e) akceptowanie „inności”(wygląd, choroba, zainteresowania)
2. Stwarzanie warunków umożliwiających uczniom poznanie siebie (refleksja nad samym sobą):
a) budowanie poczucia własnej wartości,
b) zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,
c) profilaktyka w zakresie deficytów rozwoju,
d) indywidualizacja nauczania uwzględniająca specjalne potrzeby ucznia,
e) rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się ze szczególnym uwzględnienie korzystania z różnych źródeł wiedzy.
3. Podniesienie kultury osobistej.
a) wdrażanie uczniów do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi w czasie
pobytu w szkole i poza szkołą.
b) propagowanie kultury języka, eliminowanie wulgaryzmów.
c) uczenie szacunku dla norm poprawnego zachowania.
II. Zapobieganie różnorodnym formom zapobiegania niedostosowania społecznego.
1. Przeciwdziałanie powstawaniu wśród uczniów zachowań ryzykownych: palenia tytoniu, spożywania alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych(m. in. dopalaczy):
a) informacje w różnej formie nt. złego wpływu środków psychoaktywnych i nie tylko,
b) uczenie asertywnych zachowań (nie ufać obcym),
c) za zapoznawanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
2.Uczenie radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
a) rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji,
b) ukazywanie sposoób radzenia sobie z negatywnymi emocjami
III. Współdziałanie szkoły z rodzicami.
1. Informowanie rodziców na bieżąco o wszelkich niepokojących zachowaniach dzieci: 2. Prowadzenie tzw. pedagogizacji.
IV. Propagowanie zachowań prozdrowotnychi proekologicznych. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze
1. Uczenie prawidłowego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia:
a) kształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
b) kształtowanie postawy – „informuję o zagrożeniu – nie skarżę.
c) zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze
2. Kształcenie zachowań sprzyjających zdrowiu:
a) wskazywanie sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego,
b) zapoznawanie z zasadami zdrowego odżywiania.
3. Kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych
a) Wyrabianie właściwych postaw w kontaktach z przyrodą
b) Uzmysławianie uczniom wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego ( m.in. segregacja odpadów, oszczędne korzystanie z wody).
I. Kształtowanie osobowości uczniów tj. postaw, motywacji, systemu wartości.
|
Tematyka
|
Formy realizacji |
Realizatorzy |
Termin realizacji |
|
1.Uczenie tolerancji poprzez: - stwarzanie warunków umożliwiających integrację, - rozbudzanie empatii - uwrażliwienie na świat wartości, - ukazywanie skutków fizycznych i psychicznych zachowań agresywnych, - wyrabianie szacunku dla odmiennych poglądów, - akceptowanie inności(wygląd, choroba, zainteresowania) |
godziny wychowawcze, lekcje j. polskiego, religii, zabawy integrujące klasę, scenki dramowe, pogadanki, zajęcia zintegrowane, wykorzystanie sytuacji wynikających z programu, zajęcia wychowawcze, wycieczki,
|
wychowawcy klas
wychowawcy, nauczyciele kl I – VI nauczyciele j. polskiego, pedagog, pielęgniarka, |
cały rok
|
|
2.Stwarzanie warunków uczniom do poznawania samych siebie: - budowanie poczucia własnej tożsamości, -uczenie reagowania na zjawiska przemocy, - indywidualizacja nauczania uwzględniająca specjalne potrzeby ucznia, - rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się ze szczególnym uwzględnienie korzystania z różnych źródeł wiedzy. |
pogadanki podczas godzin wychowawczych, zajęć edukacji wczesnoszkolnej, filmy,zajęcia biblioteczne
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, bibliotekarz, dyrektor |
cały rok, zgodnie z planami pracy nauczycieli |
|
3.Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
4. Podniesienie kultury osobistej Wdrażanie uczniów kulturalnego zachowania zachowania się w relacji z innymi ludźm i w czsie pobytu w szkole i poza szkołą. Propagowanie kultury języka, eliminowanie wulgaryzmów. Uczenie szacunku dla Norm poprawnego
|
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej wynikającej z rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach. Rozpoznawanie potrzeb uczniów, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, logopedy –czne, gimnastyka korekcyjna. Kierowanie uczniów do PPP, dostosowywanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania.
Przeprowadzenie ankiety dla uczniów kl. 5 n/t ich motywacji do nauki.
Pogadanki podczas godzin wychowawczych, gazetki klasowe, systematyczne i konsekwetne egzekwowanie właściwego zachowania podczas przerw, uroczostości, comiesięczna ocena zachowania.
Opracowanie gazetek tematycznych przez klasy IV – VI dotyczących zasad właściwego zachowania się w różnych sytuacjach ( instytucje kulturalne, uroczystości szkolne, środki transportu)
|
wychowawcy, pedagog, nauczyciele, wych. świetlicy, bibliotekarz
Pedagog
Wychowawcy, nauczyciele
Wychowacy klas |
według potrzeb
cały rok
Wrzesień
Cały rok
marzec 2014
|
II Zapobieganie różnorodnym formom niedostosowania społecznego
Tematyka
|
Formy realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
|
1. Rozwijanie zainteresowań oraz ukazywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów.
|
lekcje wychowawcze, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, spotkania z ciekawymi ludźmi |
wychowawcy 1-6, nauczyciele, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz |
cały rok |
|
2. Zapobieganie uzależnieniom: a) analizowanie motywów takich zachowań, b)ukazywanie następstw, c) zapoznawanie z zasadami bezpiecznego korzystania z mediów |
lekcje przyrody, lekcje wychowawcze, gazetki klasowe, filmy dyd. realizacja programów edukacyjnych w klasach 1-3. Spotkanie z policjantem lub pracownikiem poradni na temat bezpiecznego korzystania z mediów |
wychowawcy, nauczyciele przyrody, informatyki, higienistka, pedagog,
|
cały rok według planów pracy |
|
3.Uczenie zachowań asertywnych – kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, ostrożności w kontaktach z obcymi.
|
lekcje wychowawcze scenki dramatyczne, wykorzystywanie naturalnych sytuacji, film „Strzeż się nieznajomych”
|
wychowawcy klas |
zgodnie z planami pracy |
|
4. Uczenie radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji, ukazywanie sposoób radzenia sobie z negatywnymi emocjami
|
godz. wychowawcze, zajęcia z pedagogiem, analiza sytuacji zaistniałych w szkole.
Konkurs plastyczny II – III „ Umiem radzić sobie z emocjalmi” |
wychowawcy, pedagog, dyrekcja |
cały rok, w zależności od potrzeb
styczeń |
Tematyka
|
Formy realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
|
1.Przekazywanie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami, odpowiedzialności za treści umieszczane przez dzieci w internecie a) Zajęcia warsztatowe dla rodziców dzieci, które mają problem z radzeniem sobie a emocjami b) Pogadanka dla rodziców na zebraniu wywiadowczym
|
Warsztaty, pogadanka |
Psycholog, pedagog
|
Kwiecień
Listopad |
|
2. Włączanie rodziców w organizowanie imprez szkolnych, wycieczek. |
imprezy szkolne, wycieczki. |
dyrektor nauczyciele wychowawcy |
Cały rok
Maj |
Tematyka |
Formy realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
1. Uczenie prawidłowego zachowania się sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia
Nauka bezpiecznego poruszania się po drogach. |
- pogadanki, pokaz,program edukacyjny „Ratujemy i Uczymy Ratować”, filmy instruktażowe spotkania z policjantem, wyjścia w teren, przygotowanie uczniów do egzaminu na kartę rowerową
|
pielęgniarkawychowawcy nauczyciele w – f, E. Kronenberger, B. Naściszewska
nauczyciele kl. I – III, nauczyciel techniki, pedagog, policjant |
zgodnie z planem pracy
wrzesień, wg potrzeb |
2. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu |
lekcje przyrody, lekcje wychowawcze, realizacja ścieżki wychowanie prozdrowotne w kl. V i VI, pogadanki,programy : „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”, |
nauczycielewychowawcy pielęgniarka pedagog. |
zgodnie z planem pracy |
|
3. Kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych Wyrabianie właściwych postaw w kontaktach z przyrodą. Uzmysławianie uczniom wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego |
Lekcje przyrody, wychowawcze, zajęcia z edukacji przyrodniczo – społecznej.Konkurs plastyczny dla kl. 0 – III „ Szanuję wodę”, konkurs dla kl. IV – VI na hasło, rymowankę, wierszyk zachęcający do właściwej segregacji śmieci.Udział w akcji sprzątanie świata,zbiórka baterii. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog
|
Wg planu
Kwiecień 2014
Wrzesień 2013
Cały rok
|
Uczniowie:
- wiedzą, jak zachować się w sytuacjach trudnych,
- potrafią odpowiednio zachować się, gdy zagrożone jest zdrowie i życie innych.
- nie podejmują zachowań ryzykownych,
- znają prawne, moralne, zdrowotne (fizyczne) skutki agresji i przemocy,
- potrafią racjonalnie się odżywiać
- wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc,
- nie boją się odmówić,
- potrafią bezpiecznie korzystać z mediów,
- są tolerancyjni, szanują siebie i innych.
- Rozumieją konieczność odpowiedniej segregacji śmieci oraz oszczednego korzystania z wody.
- Potrafią kulturalnie zachować się w różnych okolicznościach i sytuacjach